AI az oktatásban

A mesterséges intelligencia legyen kötelező része az építészképzés tantervének?

AI CONSTRUCTION

TOLDY CONSTRUCT

10/29/20242 min read

A mesterséges intelligencia (AI) virágzása óta számtalan cikk született arról, hogyan használják a mesterséges intelligencia eszközeit az építészeti iparban. Az építészek új látványterveket és rajzokat mutatnak be olyan platformok segítségével, mint a Dall-e és a Midjourney, vagy olyan cégek, amelyek mindenféle adatot összegyűjtenek és számítási AI-modelleket hoznak létre, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy nagyszabású projektekkel foglalkozzanak, nyilvánvaló, hogy az AI agresszívan megváltoztatja az építészeti gyakorlat játékszabályzatát.

Ezzel szemben az oktatási fronton az AI technológia sokkal csendesebb volt, az egyetemek fokozatosan vezették be a tantervükbe, elsősorban szemináriumok, workshopok és talán kevésbé teljesen kidolgozott kurzusok révén. Ezzel párhuzamosan egyes akadémikusok (és általában véve az építészek) attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia háttérbe szorítja az építészeti tervezési folyamatot, ami üres és felszínes terveket eredményez, amelyek pusztán lenyűgöző képi világukkal nyűgöznek le. Felmerül tehát a kérdés: Az egyetemeknek be kellene-e vezetniük a mesterséges intelligenciát az építészképzés tantervébe, és ha igen, hogyan kellene azt integrálni?

Nem kellene csupán egy újabb vizualizációs eszközként kezelni?

A tervezési kurzus részévé kellene válnia?

A hallgatóknak meg kellene tanulniuk, hogyan használják az építészeti technológia eszközeként?

Edinburgh-i Egyetem | ESALA

2023 őszi félévében Mark Dorrian és Maria Mitsoula, a harmadik évfolyamosok tervezői stúdiója AI + Explorations címmel. Az egység megbízása szerint „Érdekelt bennünket a generatív képi és szöveges interfészekkel való ötletes munka, olyan kutatási irányvonalak kidolgozása, amelyek nem egyszerűen átengedik a kreatív ügynökséget a gépnek, a felhasználót pedig a visszaadottak fogyasztójává teszik. Ehelyett olyan megközelítések feltárására törekedtünk, amelyek kritikus módokat találtak arra, hogy „beszélgessenek” a digitális apparátussal, váratlan eredményekre és az inkoherencia pillanataira támaszkodva, amelyek az építészeti spekuláció lehetőségeit nyitották meg az egyébként látszólag zökkenőmentes képekben.”.

A diákoknak egy építészetileg „híres” modern házak (Casa Malaparte, Eames-ház, Villa Tungendhat stb.) listájából kellett választaniuk, és mesterséges intelligencia platformok segítségével egy sor átalakítást kellett végrehajtaniuk az eredeti forráshoz. Vitatható, hogy ez a folyamat új lendületet ad a precedens-tanulmánynak és általában a formatervezési kutatásnak azáltal, hogy az „ismeretlent” ösztönzi. Hasonlóan ahhoz, ahogyan az analóg anyagokkal való kísérletezés eddig nem látott tervezési irányokhoz vezethet, az egység azt vizsgálta, hogy a mesterséges intelligencia hogyan használható inkább kutatási tervezőeszközként, mint vizualizációs gépként, így a kanonikus-ikonikus épületeket szabálytalan térbeli állapotokká alakítva - például egy Eames-ház, amelyben Dosztojevszkij lakik, vagy a Villa Malaparte börtönné válása.

KIGYŰJTÖTTE: TOLDY CONSTRUCT

Forrás:https://architizer.com/blog/inspiration/stories/ai-architecture-school-curriculum/

AI az oktatásban